Драгомир Стойнев: Само държавна компания може да е гарант, че жп-транспорта ще има качество и цена като в Европа

Евродепутатът Цветелин Пенкова в Пазарджик: близо 2 млрд. лв. за модернизация на железопътния транспорт в страната ни се очакват в периода до 2030 г.

 „Железопътният транспорт в България е далеч от европейските реалности и на светлинни години от целите, които си поставя Европа в рамките на зелените и политики. Освен за икономиката, модерният, екологичен и достъпен железопътен транспорт има и сериозно социално измерение. Какво обаче се случи у нас – управление на тъмно и разпад на жп-мрежата?“ – това каза Драгомир Стойнев, водач на листата на БСП за България в рамките на дискусия в Пазарджик, на която присъстваха евродепутатът Цветелина Пенкова,  млади хора от областта и кандидатите за народни представители Петя Цанкова, Маргарита Иванова, Диана Варникова-Милчева, Георги Петров и Димитър Жилков.

Събитието беше  част от общоевропейската Конференция за бъдещето на Европа - младежка кампания „Когато младите говорят…EUphoria“ на тема „Модернизиране на железопътната инфраструктура в България - по-чист, бърз и удобен транспорт“. Състоянието на железопътния транспорт, необходимостта от модернизация, както на подвижния релсов състав – вагони и локомотиви, така и на железопътни линии и гари, е крайно належаща, сигурността на гражданите и тяхната безопасност – това поставиха като акцент участниците в дискусията, състояла се снощи.

„България закъснява много с модернизацията на железопътния транспорт. Само държавна компания може да гарантира такава дългосрочна инвестиция, защото частните компании гонят бърза възвръщаемост. В момента Европа дава пари за железопътния транспорт, но е важно те да бъдат инвестирани правилно, а не откраднати. И БСП ще е гарант за това!“, заяви пред младите хора Драгомир Стойнев.

Според участниците целите на социалистите са железопътни транспорт „ да е достъпен като цена както за гражданите, така и за бизнеса; да е екосъобразен и основополагащ за целите на Зелената сделка; да е енергийно-ефективен; да има реално социално измерение – гарантирането на свързаност създава предпоставки за откриване на нови работни места и за намаляване на регионалните различия в страната.

Евродепутатът Цветелина Пенкова посочи, че близо 2 млрд. лв. за модернизация на железопътния транспорт в страната ни се очакват от еврофондове в периода до 2030 г. Европейските страни са далеч по-напред в обновяването на жп транспорта си, защото е евтин начин за превоз на товари и пътници, изключително екосъобразен и енергоефективен, най-безопасен и предвидим и не на последно място е социалният аспект на жп транспорта и възможността му да създаде свързаност между регионите, посочи Пенкова. Тя даде пример с влаковете в Германия, които на 100% са задвижени със зелена енергия. Драгомир Стойнев посочи за пример Англия и последователната държавна политика по отношение на развитието на железопътния транспорт.

Младите хора, които се включиха в дискусията се обединиха около това, че 2 млрд лева от Европа ще бъдат недостатъчни за модернизацията на жп транспорта в България и затова ще бъде необходима и сериозна държавна политика и подкрепа. Младежите препоръчаха да се помисли за бъдещето на сегашните транспортни компании, за безопасността не само на транспорта в България, но и на пътниците, за възстановяването на полицейско присъствие във влаковете и наличие на камери във вагоните.

Областният председател на партията Петя Цанкова поздрави младежите от БСП за реализирания проект в подкрепа на теснолинейката Септември-Добринище и задочно поздрави Кристиян Ваклинов за отличието му „Будител на годината 2021“ за възраждане на теснолинейката. „През това лято по линията имаше толкова пътници, колкото никога досега откакто се помним“, потвърди Стоил Василев, локомотивен машинист, който от 27 години пътува по линията Септември-Добринище.